روانشناسی دین و جهانی شدن
کتاب:روانشناسی دین
نویسنده:دیوید وولف
ترجمه:دکتر محمد دهقانی
صفحه:42
ناشر:رشد
*جهانی سازی که به مفهوم واقعیت اجتماعی جهانی و جدید یا نظام جهانی به هم پیوسته است که با گسترش تکنولوژی نوین ارتباطات به طور روز افزون به صورت بستر و زمینه ی اصلی همه ی فرهنگ های خاص در می اید.معلوم نیست که جهانی سازی در دراز مدت بر سنت های دینی جهان چه تاثیری میگذارد.اما به عنوان نمونه پیتر حدس میزند که تا اینده ای قابل پیش بینی اگر نه اغلب مردم جهان بسیاری از انان همچنان به اشکال سنتی مذهب پایبند خواهند بود و در عین حال به نحوی از تعهدات مذهبی دیگران نیز اگاه خواهند بود و از ان تاثیر خواهند پذیرفت.
با چنین اگاهی عمیقی از ایمان و اعتقاد دیگران ادعای برتری ایمان خود بر ادمیان دیگران مشکل و مشکل تر میشود از یک سو این ادراک تازه وجود دارد که پایه های ایمان ادمی تا حد زیادی متکی بر زمان و مکانی است که در ان متولد شده است از سوی دیگر این اگاهی حاصل شده است که سنت های دینی گوناگون به یکسان قادرند در زندگی انسان انسجام و معنا ایجاد کنند.
لیکن افرادی که با بسیاری از اشکال کثرت گرایی پرورش یافته اند و این نکته را میدانند که دین امری وابسته به ترجیح یا انتخاب انسان است عمیقا به کثرت گرایی هم در بعد اجتماعی و هم به عنوان واقعیت دینی پایبندند.
در نظر بسیاری از نسل بعد از جنگ جهانی دوم در ایالات متحد و جاهای دیگر حاصل کثرت گرایی جدید دینی شکل مشخصی از معنویت است.
**روانشناسی دین نیز از اغاز بسیار کثرت گرایانه بوده است.به نظر میرسد کمتر نظریه یا روشی در روانشناسی وجود دارد که کسی ان را برای مطالعه ی دین به کار نبرده باشد.به موازات پیشرفت در میدان پهناور روانشناسی این کثرت گرایی به کرات ستیزه جو بوده و سبب نبرد بین یک دیدگاه با دیدگاه شده است.
روانشناسی دین در حقیقت از هر دو زمینه دین و روانشناسی بهره گرفته است اما پیشرفت هایی که در هر یک از دو زمینه پدید امده برای کسانیکه در ان زمینه دیگر کار میکرده اند ناشناخته یا دور از دسترس بوده است.علاوه بر کثرت گرایی ستیزه جویانه ی روانشناسی دین برداشت های مختلف و نگرشهای شخصی محققان این رشته درباره ی دین نیز مطرح است.
در نتیجه تفکر پست مدرن به تدریج دارد بر روانشناسی دین هم رسوخ میکند.