روانشناسی دین و معنویت
مقاله:
APA Handbook of Psychology, Religion, and
Spirituality
Kenneth I.Pargament
Washington, DC:American Psychological Association, 2013
ترجمه:مهدی عباسی
کتاب:روانشناسی-دین و معنویت
پدیداورنده:جیمز ام نلسون
ترجمه:1-دکتر مسعود اذربایجانی
2-امیر قربانی
دین ابشخور نیاز معنوی است و معنویت نیز از فراورده های ادیان اسمانی است.روانشناسی دین شاخه ای از روانشناسی است که صرفا به مطالعه ی علمی رفتارها-باورها و تجارب دینی و معنوی با رویکرد روان شناختی است.
مباحث روانشناسی دین و معنویت در دهه های اخیر رشد چشمگیری داشته است.ازدیاد روزافزون پژوهش ها-مجله های تخصصی و کتابهای مرجع و راهنما در این حیطه همین را نشان میدهد.
کتاب راهنمای انجمن روانشناسی امریکا را میتوان نشانه و بزرگ داشت این تحول مهم دانست.
این دو کتاب دوجلدی جامع ترین مجموعه از گزارش های مربوط به موضوع روانشناسی دین و معنویت در سالهای اخیر است.
در حالیکه مطالعه علمی دین و معنویت بر اساس استانداردهای علمی پذیرفته شده عمومی انجام شده امیخته شدن دین و معنویت با روانشناسی کاربردی خود موجب نگرانی شده است.
نگرانی درباره ی این موضوع که نکند روانشناسی دین و معنویت محملی برای ترویج خرافات و سحر در نظر گرفته شود.با وجود تمایل بیشتر جمعیت عمومی ایالت متحده امریکا به دین و معنویت نسبت به اروپای غربی در میان روانشناسان انها این گرایش بیشتر است.
روانشناسی دین و معنویت باید در زمینه های علمی چند تخصصی و همه جانبه بررسی شود و به طور مناسب جنبه های نظریه ای و کاربردی ان یکپارچه گردد.
محور اصلی روانشناسی دین و معنویت:
نظریه ی یکپارچه نگر است که شامل پنج موضوع اصلی میشود:
1-روانشناسی دین و معنویت پدیده ای با ابعاد و سطوح چندگانه اند که از سطوح فردی تا جامع ترین جنبه های فرهنگی را در برگرفته است.
2-دین و معنویت پدیده ای چندین منظوره اند و برای اهداف مختلف خوب و بد به انها توجه شده است.
3-نیازی فوری به یکپارچه سازی نظریه-تحقیق و کاربرد وجود دارد که بخش کاربرد ان در بردارنده ی شرایط-مسائل و زمانهای مختلف برای مداخلات است.
4-به منظور دست یابی به فواید دوسویه روانشناسی دین و معنویت باید به مسیر اصلی روانشناسی وارد شود.
5-ضروری است مرزبندی های این حوزه به واسطه ی دست یابی به توافقی درباره ی تعریف روانشناسی دین و تعریف مفهوم مهم و در حال تحول معنویت مشخص شود.