روانشناسی دین و زیست شناسی
کتاب:روانشناسی دین
نویسنده:دیوید وولف
ترجمه:دکتر محمد دهقانی
صفحه:75 ناشر:رشد
زیست شناسی یکی از شاخه های علوم بشری است که از سابقه و تاریخی کهن برخوردار است.
انتشار کتاب معروف هاردی به نام زیست شناسی خدا دری تازه به روی تاملات زیست شناختی نوین درباره ی تکامل و دین گشود.
هاردی نظریه ی داروین را وارونه کرد.بر اساس دیدگاه سنتی تغییر رفتار تابع تغییری جسمانی است.
ولی هاردی بر ان بود که "گزینش نیرومند رفتاری تغییر جسمانی نسبتا سریعی را به دنبال دارد."
وی این الگو را گزینش رفتاری مناسبی برای تکامل انسان میداند.
شیوه ی عمل این گزینش معلوم نیست و این نقطه ی ضعف نظریه ی هاردی است-ولی این دیدگاه گامی به پیش بود برای رایج شدن روانشناسی تکاملی.
هاردی سپس تجربه ی دینی را هسته اصلی ایجاد انطباق و از این رو در گزینش طبیعی دخیل دانست.
وی برای تحکیم شالوده ی زیست شناسی خود از قول محقق دیگری نقل میکند "در انسان غریزه ای عمیق وجود دارد که در پس فرایند طبیعت به دنبال امری شخصی است." بعدها هاردی وفاداری سگ به صاحب خود را با وابستگی انسان به خدا قیاس کرد.
بنابراین دین مخلوق طبیعت است.
هاردی مجاهدت عالمانه ی خود را ادامه داد تا الاهیاتی بر پایه ی زیست شناسی پدید اورد.او به صراحت از چیزی سخن میگفت که امیدوار بود توجیهی علمی و زیست شناختی برای دین باشد نه اینکه فقط کلیتی زیست شناختی باشد که با ملاک های علم معاصر جور دراید.
ریبرن و ریچموند نیز زیست شناسی را با دین پیوند داده و از ان با اصطلاح خدا زیست شناسی یاد کرده اند.
چون نظرها بیشتر از انگیزه ای مذهبی نشات میگیرد و چندان ارتباطی با روانشناسی تجربی ندارد.
در کتاب سرشت طبیعی اندیشه های دینی به نویسندگی پاسکال بویر این مسئله امده است که اندیشه های دینی به بقای ادمی کمک میکنند.
بعلاوه طبق نظریه ی داروین انطباق اساسا هدفی دوگانه است این اساس انتخابی طبیعی است و میتوان نظر داد که دین سه نیاز اصلی را براورده میکند.(نیازهای شناختی-انگیزشی و اجتماعی.)
تکامل و وراثت + معنا-تسلط-جامعه گرایی + دین
نتیجه:کاملا روشن است که دین اگرچه به ظاهر بسی دور از زیست شناسی است در عمل از بسیاری جهات با ان ارتباط دارد و با مطالعه ی هر چه بیشتر ارتباط دین با زیست شناسی پدیدار میشود.