مقاله:جی ار کولینز
تی ای وودز
ترجمه:مجتبی حیدری
با آن که بسیارى تلاش کرده اند روان شناسى دین را تعریف کنند،اما شاید تعریف روبرت اچ تاولس
استاد دانشگاه کمبریج،بهتر از بقیه تعاریف ارائه شده باشد.او در کتاب مقدّمه اى بر روان شناسى دین مینویسد:«مطالعه روان شناختى مذهب در جست و جوی آن است که با به کار بردن اصول روان شناختى به دست آمده از مطالعه رفتار غیرمرتبط با مذهب،رفتار مذهبى را بشناسد.»در این رشته،روش هاى روان شناختى نه تنها به منظور مطالعه رفتار مذهبى،بلکه همچنین براى مطالعه نگرش ها،ارزش ها و تجارب افرادى که به وجود و تأثیر خدا یا دیگر نیروهاى معنوى معتقدند،مورد استفاده قرار میگیرد.هرچند روانشناسى دین در بعضى مواقع،پدیده هاى فراوان شناختی را مورد بررسى قرار میدهد.
رابطه بین مذهبى بودن افراد و بهداشت روانى در جمعیت هاى گوناگون گزارش شده است.نتایج این مطالعات حاکى از آن است که میزان شرکت در کلیسا با افسردگى رابطه اى منفى (معکوس) دارد،به گونه اى که میزان افسردگى در بین کسانى که به کلیسا میروند، تقریباً نصف میزان آن در افرادى است که به کلیسا نمیروند.کونیک،هایز،جرج و بلازر،وودز گزارش میکنند که استفاده زیاد از دین به عنوان یک سازوکار برای کنار امدن در افراد مبتلا به بیماری ایدز منجر به بروز نشانگان کمتری از افسردگی و اضطراب گردیده است.
در نتیجه در بررسی های انجام شده درباره ی دین و بهداشت روانی تاثیرات مثبت دیندار بودن بر بهداشت و سلامت روانی انسان ها مشاهده شده است.
دین میتواند از طریق افزایش توانایی افراد در حفظ بهزیستی کلی به ویژه در بین افراد مسن در حفاظت از سلامت جسمی بدن افراد سهیم باشد.